150-lecie kolei w Rybniku
1.10.2006.

Kędzierzyn - Katowice - Rybnik - Sumina - Rybnik - Kędzierzyn

1 października to jubileusz 150-lecia kolei w Rybniku. Z tej okazji zapowiedziana została wielka impreza, na którą z pewnością wielu MK czekało z niecierpliwością. Rozpoczynam o 9:02 na kędzierzyńskim dworcu. W towarzystwie Pshema i Misiela z www.kmk.kkozle.pl dojeżdżam kiblem (krakowski EN71) do Katowic skąd pojedziemy pociągiem retro do Rybnika. Tu czekają na nas inni MK, z którymi się spotykamy. Do odjazdu jeszcze dużo czasu więc szwędamy się po stacji i nie tylko. W czasie tego szwędania helmut przyprowadza parowóz oraz dwa wagony historyczne przeznaczone dla VIPów:

Skład staje w peronach. Helmut odpina się odjeżdża co daje okazję do focenia samego parowozu ze składem:

Oczywiście jesteśmy w Katowicach więc na klapkach wypisuje się Rybnik przez Zebrzydowice... Uwieczniam to, a także specjalną tablicę naszego pociągu:

Z tyłu składu zostaje podpięta oliwkowa bipa, niestety tylko dwuczłonowa:

Parowóz w międzyczasie oblatuje skład:

Po podpięciu parowozu cały skład staje się obiektem zdjęć:

Wjeżdżająca osobówka ze Zwardonia również załapuje się u mnie na fotkę:

Zainteresowanie pociągiem jest duże:

Zaczyna brakować miejsc w bipie. Tuż przed odjazdem zostaje podjęta decyzja: podłączenie dodatkowego wagonu. Wagonem tym okazała się zmodernizowana rowerówka (taka jak z KRAKOWIANKI), w sam raz pasuje na retro. ;-P Oczywiście przez to nasz pociąg zaczyna nabierać opóźnienia. W końcu ok. 12:30 z 20-minutowym opóźnieniem wyruszamy. W czasie jazdy wykonuję kilka zdjęć:

W Mikołowie dosiadają kolejni ludzie, muszą zadowolić się miejscami stojącymi:

Podobnie jest w Orzeszu i Leszczynach:

Przed Rybnikiem stajemy. Od focących MK dowiadujemy się że Czechowice też mają opóźnienie i jeszcze nie przyjechały. Czekamy więc na nich bo będzie równoczesny wjazd obu pociągów na stację. W czasie tego oczekiwania focę byczka ze składem:

W końcu nadjeżdża retro z Czechowic i równocześnie pośród gwizdu parowozów wjeżdżamy na stację Rybnik:

Jeszcze nigdy w życiu nie widziałem tylu ludzi na peronie. Cieszyłem się niezmiernie, że siedzę już w pociągu przy oknie i nie muszę się przesiadać bo do Suminy jedzie skład z Katowic:

Chyba nawet specjalnie dla naszego pociągu założono klapkę SUMINA:

W końcu udaje nam się powoli ruszyć:

W czasie drogi stajemy na stacji Rybnik Towarowy mimo że nie ma tu zaplanowanego postoju:

Kolejny postój to Rydułtowy gdzie wita nas orkiestra górnicza:

Zaraz po odjeździe wjeżdżamy do tunelu:

Potem jeszcze trochę jedziemy żeby w końcu wtoczyć się na stację Sumina:

Urządzam tutaj sesję zdjęciową stacji i oblotu składu przez parowóz:

Na drugim torze stoi osobówka w kierunku Rybnika która już dawno miała odjechać. Pojawia się problem. Do Suminy dojeżdża osobówka z kierunku Rybnika a nie ma wolnych krawędzi peronowych. Decyzja jest następująca: parowóz wyciągnie nasz pociąg na szlak do Jejkowic, żeby zwolnić krawędź. Mamy więc dodatkową atrakcję, przetaczanie składu parowozem. ;-) Podczas postoju na szlaku focę kibel wjeżdżający na szlak do Rydułtów:

Następnie zostajemy wtoczeniu z powrotem na stację, tym razem na tor który wcześniej zajmował kibel. Po zwolnieniu szlaku ruszamy tą samą trasą która tu przyjechaliśmy. Podczas odjazdu jeszcze jedna fotka:

W Rydułtowach mijanka z kolejnym kiblem:

W drodze powrotnej mamy postój w Rybniku Niewiadomiu:

Podczas dalszej jazdy na fotkę załapuje się też rumunek ale nie pkpowski ;-) :

Cała podróż pociągiem retro upływała na miłej pogawędce z MK, ale wszystko co dobre kiedyś się kończy i naszym oczom ukazuje się główny dworzec w Rybniku:

Podczas jazdy miały być rozdawane bilety pamiątkowe ale przy takiej frekwencji pewnie z tego zrezygnowano. Po przyjeździe zaopatrujemy się w bileciki na powrót a następnie czekają nas kolejne atrakcje czyli dzień otwarty lokomotywowni i wystawa taboru. Cykam jeszcze skład pociągu z Raciborza i jego tablicę:

Następnie przechodzimy tunelem na druga stronę stacji i rozpoczynamy zwiedzanie.
Zmodernizowany EN57:

ET42:

ET41:

ET40:

Udaje mi się też wejść do salonki na chwilę. Potem udajemy się do lokomotywowni która gości dzisiaj również parowozy. Wykonuję zdjęcia przed halą oraz w najbliższej okolicy:

Pomału trzeba się zbierać więc opuszczam lokomotywowni i wracam tunelem na stację. Zakupuję kiełbaskę z grilla bo zgłodniałem. ;-) Pociąg do Kędzierzyna zawsze wjeżdża na peron 1 ale dzisiaj tor zajmują ryflaki więc odjedzie z drugiego. Zmodernizowany EN57 1234 zjawia się punktualnie. Podczas podróży nic ciekawego się nie wydarzyło ale nabraliśmy 15-minutowego opóźnienia i w Kędzierzynie zameldowaliśmy się o 20:00 (pośpiech do Wrocka czekał). Mimo iż pogoda nie do końca dopisała a fotki nie zawsze wychodziły tak jak bym chciał to imprezę uważam za bardzo udaną i czekam na kolejne. ;-)